Publicerad: 13 november 2024 kl 09:36
Vi tänkte försöka att ge er en ärlig, enkel och rak inblick i hur vi tänker med vår festival. Hur vi ser på framtiden och vad våra mål är. En öppen och positiv dialog med vår publik helt enkelt. Tillsammans kan vi hjälpas åt att utveckla Time To Rock Festival.
Hur det började.
Vi har drivit denna festival sedan 2006 och målet från början var egentligen att vi helt enkelt ville att det skulle hända något i Knislinge. Göra något kul för trakten och oss själva.
Med åren så har vi ju sakta men säkert försökt att bli bättre och bättre på det vi gör och vi tycker att vi lyckats ganska bra. Men det har inte varit lätt att få ekonomi i det. Men vi har tappert kämpat på. Vi har hela tiden trott på oss själva och haft kul på resan.
Strategi och framtid.
De senaste 2-3 åren har vi dock tagit en hel de strategiska beslut och försökt att renodla vårt koncept. Vi har också tagit in kompetens utifrån för att kunna ta ytterligare ett eller flera steg framåt. Detta har då renderat i att vi 2024 slog vårt publikrekord rätt rejält. Vi hade då 5000 besökare inne på lördagen. Det gjorde också att vi för första gången faktiskt kunde visa gröna siffror och revisorn såg inte lika deppig ut som vanligt. Han log faktiskt.
Vi känner oss nu trygga i att vi har satt vårt koncept. Vi har vårt mål och vi ser med tillförsikt på framtiden.
Musiken i framsätet.
Först och främst så sätter vi så klart musiken i centrum. Det är den vi vill att vi ska samlas kring. Vi vill varje år leverera högkvalitativ klassisk hårdrock, rock och heavy metal. Det är vårt grundkoncept. Här ska en av ingredienserna vara nostalgi, med överraskningar som en extra krydda. Vi vill inte vara som alla andra. På Time To Rock ska man få det där lilla extra. Vi vill dessutom ha med både lite blues och lite punk, och även överraska med andra, närliggande genrer. Vi kommer aldrig att kunna boka riktigt stora band så klart. Det finns det inte ekonomi till och vi vill inte heller lägga för mycket krut på något eller några få artister utan istället erbjuda en väl avvägd line-up, där helheten och den totala summan av artister är det som ska vara vår styrka.
Mat och dryck är viktigt på en festival.
Vi vill också kämpa för att man inte ska behöva sälja sitt hus för att ha råd att gå på festival. Vi vill försöka hålla ner priserna på både mat och dryck. Det ska kännas skäligt. Man ska trots allt vara hos oss i 3-4 dagar och självklart vill vi ha publiken inne på festivalområdet så mycket som möjligt. Vi jobbar också varje år för att ha en så bred meny som möjligt.
Bra pris på boende och parkering.
En annan sak som är viktigt för oss är att det ska vara vettiga priser på både camping och parkeringar. Man ska också ha lätt att ta sig till och från Kristianstad, där de flesta hotellen finns, om man nu vill bo lite extra fint och bekvämt under festivalen. Det ska vara enkelt att komma till oss. Enkelt att ta beslutet att åka till Knislinge för en långhelg i juli.
Biljettpriser.
Priserna på biljetter är egentligen det enda som man inte kan förändra utan att också göra avkall på kvalitén. För den summan är helt baserad på hur pass dyra (eller billiga) artister vi bokar. Det speglar alla de 46 banden som står på våra scener under festivalen. Överlag har kostnaderna för artister gått upp väldigt mycket efter pandemin och den svenska kronan, räntor m.m påverkar så klart detta för alla festivaler och arrangemang . Men vi tycker ändå att vi hittat en bra form och budget att jobba efter och vi lägger väldigt mycket kraft och tid på att skapa en så prisvärd och intressant uppställning av band vi bara kan. Att biljetter köps tidigt är också det en viktig kugge. Det gör det enklare för oss att planera festivalen och ger oss också möjlighet att kanske våga boka "det där lilla extra".
Trängsel och köer ska elimineras.
Vi vill se till att det alltid finns gott om plats för alla. Trängsel är inget vi gillar. Korta köer och en möjlighet att vara nära scenerna och nära artisterna är prio. Det ska kännas rockklubb, fast i festivalskrud. Inte det lättaste kanske, men så vill vi att det ska kännas.
Kan vi bli för stora?
Många oroar sig för att om vi växer, så får gemytligheten sig en törn. Så ska det inte bli. Inte en chans. Här är vi stenhårda.
Vi har satt ett mål på att ha runt 7000 besökare per dag. Det är 2000 besökare fler än vad vi hade under lördagen 2024. Detta ser vi som ett maxtak. Detta för att vårt område och vår organisation kan hantera detta utan att det försämrar gemytligheten. Vi har så pass mycket utrymme att utöka vårt festivalområde, att 2000 fler besökare inte kommer att märkas något nämnvärt. Kommer vi dit, så stannar vi där. Det är viktigt för oss att ni litar på oss när vi säger detta!
Faciliteter.
Vi kommer självklart också att utöka antalet toaletter och andra faciliteter, både på festivalområdet och campingen för att möta en lite större publik. Detta är ännu en sak som är viktigt för oss och något vi aldrig kommer att tulla på. Vi tittar också på möjligheterna att ha fler vattenspolande toaletter.
Ekonomi är grunden.
Det är självklart viktigt för oss att kunna växa lite, så att festivalen får en bra, hållbar och solid ekonomi. För, "at the end of the day", så är en god ekonomi avgörande för vilket företag eller förening som helst. Så även för oss. Vi vill komma dit. Vi vill kunna leverera allt det vi lovar ovan i många år framöver. Vi hoppas att vi ska nå detta målet tillsammans med er.